Olvasási idő: 3 perc

Sárkány Dominik, az MCC Mindset Pszichológiai Iskola Sport és Teljesítmény Műhelyének kutatótanára tartott előadást a zalaegerszegi MCC-be járó fiatalok szüleinek a fiatalkori teljesítmény támogatásának lehetőségeiről. Az előadó első kézből ismeri azt az élethelyzetet, amelynek sajátosságairól közönségének beszélt. Éveken át öttusázott, háromszoros csocsóvilágbajnok, így ő maga is megtapasztalta, milyen az, amikor nyomás alatt szükséges teljesíteni.

Sárkány Dominik hangsúlyozta: a teljesítés időszakában és a teljesítménykényszer alatti magatartás vonatkozásában is a szülők nyújtják az alapvető mintát, az ő jelenlétük és moderálásuk az elsődleges. Ha a gyermek egy olyan biztonságos, támogató közegbe érkezik haza, ahol lehetősége van kifejezni érzelmeit, dilemmáit, akkor mondhatjuk, hogy a család biztonságos, támogató környezetet nyújt. A fiatalok ugyanis jóval nehezebben tudják úgy keretezni a saját érzéseiket, gondolataikat, hogy az előre vigye őket, ebben a szülők tudnak a legtöbbet segíteni. A sportban is hasonló a helyzet edző és sportoló kontextusában. Az edző eredményt szeretne elérni a klub sikeressége érdekében, ezért figyel a fiatal mentális egészségére, megfelelően kell motiválja őt a kihívást igénylő helyzetekben, ezért nagy felelősség nyomja a vállát.

A szakértő elmondta: ahhoz, hogy egy diák a maximumot hozza ki magából, a teljesítményhelyzetet keretező személy (szülő, tanár, edző) szerepe kiemelkedő. Helyesen kell megítélni, mekkora szabadságra van szüksége a döntésekben, egyáltalán szükséges-e adott helyzetben a fiatalnak döntési lehetőséget adni. Ugyanis ha helyette döntünk, csökkenhet a belső motivációja, és a teljesítéshez szükséges belső felhajtó erő is apadhat. A kontroll és a szabadságérzet finom egyensúlyára kell törekedni minden esetben. 

Az előadásból kiderült: hosszú távon a fiatalok mentális ellenálló képessége és pszichológiai jólétük megőrzése azzal támogatható például, hogy a környezetük arra is reflektál, amiben jól teljesítenek , valamint arra is figyelemmel van a felnőtt, hogy a fiatal a kényszerhelyzetben hogyan érezte magát, a teljesítmény elérésekor mennyire tud büszke lenni magára.

Az előadáson szó esett a reális célok kijelölésének fontosságáról, az irreális célok kergetéséből adódó kényszerhelyzetek nehéz feloldásáról. A szülők példákat is láthattak arról, hogyan tudja a felnőtt megfelelően azonosítani és értelmezni a nehéz helyzetben lévő fiatal lelkiállapotát, mert a megfelelő pillanatban nyújtott megfelelő motiválás folyamatos energiát adhat a teljesítményhelyzetben levő gyermeknek.

 

A fiatalokban erősíteni kell tehát a belső motivációt azzal is, hogy bíztatjuk és hangsúlyozzuk erősségeiket, és akkor is meg kell adni az érzelmi jelenlétet és biztonságot, ha adott esetben nem sikerül elérnie a kijelölt célokat.