Olvasási idő: 3 perc

Vajon tanulható/tanítható-e a gondolkodás? - Ez volt a központi kérdése legutóbbi rendezvényünknek. Radácsi László egytemi oktató, közgazdász hangsúlyozta, neurobiológiai eszközökkel, különféle képalkotó eljárásokkal ma már nagyszerűen feltérképezhető az emberi agy. Kiemelte, minden bizonnyal vannak genetikai adottságaink a gondolkodással kapcsolatban, de kétségtelen, hogy gyakorlással ezek is fejleszthetők. Szerinte a megfelelő gondolkodás-módszertan előrébb vihet minket.

A szombathelyi MCC képzési központ és az Asztalkő Fesztivál együttműködésének keretében, a felújított velemi Striling villában Radácsi László Gondolkodj okosan! – Az intellektuális szupererő című könyvéről hallhattak beszélgetést az érdeklődők. A szerzőt Gorácz Anikó, az MCC Press kommunikációs vezetője és felelős szerkesztője kérdezte gondolkodásról, kreativitásról, vitakultúráról és arról, hogyan befolyásolja mindezeket a mesterséges intelligencia előretörése.

Radácsi László saját elmondása szerint egyetemi tanárként, tanácsadóként és apukaként is megszámlálhatatlanszor került és kerül olyan szituációkba, ahol gondolkodnia kell. Szomorúan tapasztalta azonban, hogy napjainkban a gondolkodás mindinkább háttérbe szorul, aminek következtében a beszélgetések sokszor kisiklanak. Ezért is tartotta fontosnak, hogy összefoglalja könyvében, mi is a „jó gondolkodás” módszertana. Munkája során hangsúlyt fektetett a tudományos megalapozottságra, ugyanakkor a fiatalabb olvasók számára is érhető és gyakorlatias stílust próbált találni.

Radácsi László szerint vitakultúránk fejlesztése szorosan összefügg gondolkodásunk fejlesztésével. A vita során ugyanis új szempontokkal ismerkedhetünk meg, azonban, ha bezárkózunk saját véleményünkbe, csökkentjük agyunkban a szinapszisok számát. Az érvek ütköztetése kreativitást igényel, mely által teljesebb, érdekesebb életet élhetünk. A vita általi tanulás új belátásokat vonz magával, így tanulásunk hatékonyabb lehet. Ma már mindannyian egyetértünk abban, hogy a legértékesebb a megküzdött tudás, melyhez a kísérleti tanulás, a problémamegoldás vezet el, nem pedig a tételek végeláthatatlan magolása. És itt jelentkezik az a többlet, amivel a mesterséges intelligencia fölé tudunk emelkedni. A Chat GPT felhasználja azt az adatbázist, amit mi is elsajátíthatunk a tanulással. Az adatbázis kreatív rendezése azonban sosem lesz a MI sajátja. Az kizárólag a miénk. Amiben mi magunk benne vagyunk, ami egyedi, abban biztosan van szeretet, jóság, bölcsesség és világlátás.

A beszélgetés zárásaként a szerző hangsúlyozta, hogy nagyon fontos, hogy a gyerekek izgalmas tanulási utakat bejárva nőjenek fel, és ne sablonos dolgokon keresztül meneteljenek végig az iskoláikon. Kreativitásunkkal kell küzdenünk a Chat GPT hatalma ellen.

A beszélgetést követően az érdeklődőknek természetesen lehetőségük volt megvásárolni a kötetet, akik pedig az MCC standjához ellátogattak, kvízjátékokon keresztül ismerkedhettek meg az Alapítvány tevékenységével.